‘Voorkom dat je auto op een ruïne gaat lijken, dat kost niets maar dan is ie ook niet meer bruikbaar’
Weinig gereden
Welk onderhoud is echt nodig?
Na een tijd, waarin veel auto’s vaak lang stilstonden of maar weinig kilometers reden, komt het drukke verkeer weer op gang. Wanneer het enigszins meezit trekken velen binnenkort zelfs weer over de landsgrenzen op weg naar een fijne vakantiebestemming.
Doordat we minder reden, werd er vaak minder over onderhoud nagedacht. We spreken met Thierry Köhler van Das Autohaus over het uitvoeren van de juiste onderhoudswerkzaamheden na een periode van minder intensief gebruik.
Thierry: “Het is absoluut niet goed wanneer een auto lang stilstaat. Denk maar eens aan de gevolgen voor het remsysteem, de handrem en de vorming van schimmels en bacteriën in het interieur. Ook zien we vaak dat afvoerkanalen door blaadjes en mos dicht gaan zitten. Het gevaar van roestvorming ligt dan snel op de loer. Los daarvan is het slecht voor de motorolie, die zien we op den duur van smeermiddel naar schuurmiddel veranderen. Een ander probleem ontstaat door het gebruik van E10 brandstof. Hierdoor komt vochtophoping binnen het motorsysteem veel voor. Wanneer je niet regelmatig tankt kan dit echt hele vervelende gevolgen hebben.”
Vraagt minder intensief gebruik om een ander soort onderhoud?
Thierry: ”Ja, daar houden we in onze Das Autohaus werkplaatsen zeker rekening mee. Veel klanten vragen zich af hoe ze na de afgelopen periode met onderhoud om moeten gaan. Je hoort weleens, ik heb weinig gereden, is die servicebeurt wel echt nodig? Daar kan ik helder over zijn, weinig gereden betekent juist niet dat je weinig onderhoud moet uitvoeren.”
Hoe houden jullie onderhouds- en reparatiekosten betaalbaar?
Thierry: “Door nu de juiste servicewerkzaamheden te verrichten, voorkom je problemen (en onnodige hoge kosten) in de toekomst. Wanneer er sprake van achterstallig onderhoud is kunnen we dit, in overleg met de klant, gepland inhalen. Door de juiste prioriteiten vast te stellen spreiden we de kosten over een langere periode. Ook kunnen we universele of gereviseerde onderdelen gebruiken. Hierdoor bespaar je flink op de materiaalkosten. Het toepassen van originele gebruikte onderdelen is trouwens niet alleen budgetvriendelijk maar ook duurzaam. Voor Das Autohaus past dit helemaal bij de circulaire economie waar wij een bijdrage aan willen leveren. Op onze websites bieden we zelfs de mogelijkheid om een offerte aan te vragen voor bijvoorbeeld: gebruikte auto-elektronica, motoren, verstuivers, brandstofpompen en versnellingsbakken. Zo bieden we altijd een passende oplossing voor het plannen en betaalbaar houden van onderhoud en reparaties.”