EV groei zet door
Na een lange periode van onzekerheid zijn er positieve signalen voor de auto-industrie. Alleen al in het eerste kwartaal van 2021 was de verkoop van puur elektrische personenauto’s gelijk aan het totaal dat in heel 2017 werd verkocht. Deze EV groei helpt veel merken de dalingen te compenseren die zijn geregistreerd in de traditionele markt voor verbrandingsmotoren, waar de impact van de pandemie nog steeds zichtbaar is.
Volgens onze gegevens, die 45 markten wereldwijd omvatten, bedroeg de verkoop van EV’s in totaal 727.000 eenheden – met het potentieel om 750.000 eenheden te bedragen wanneer de overige landen worden meegerekend. Het totale volume steeg ook met 142% in vergelijking met de eerste drie maanden van 2020, toen de pandemie zich over de markten begon te verspreiden.
Indrukwekkend, in vergelijking met Q1 2019 is het volume meer dan verdubbeld.
Europa en de VS stimuleren EV-groei
Hoewel de adoptie van elektrische auto’s een trend is die in veel landen wordt waargenomen, bevindt ongeveer 95% van het wereldwijde volume zich in China, Europa en de VS-Canada. Vorig jaar waren deze drie regio’s goed voor 71% van alle verkopen van lichte voertuigen (inclusief alle brandstoftypes). Het is duidelijk dat er een grote ongelijkheid is en dat EV’s nog steeds geen tractie hebben in de derde wereld.
China herwon de toppositie voor de verkoop van EV’s, nadat het deze in het eerste kwartaal van 2020 had verloren toen de pandemie toesloeg. Vandaag staat 53% van alle verkochte elektrische personenauto’s in China. Deze dominante positie is te danken aan de implementatie van sterke stimuleringspakketten door de centrale en regionale overheden. Dit kan ook de versnelling verklaren die te zien is in de ontwikkeling en lancering van meer competitieve auto’s die worden aangeboden door jongere spelers zoals NIO, Xpeng, Voyah en Byton.
Ondanks de sterke positie van China, voltrekt zich in Europa een grote revolutie. Met bijna 200.000 geregistreerde eenheden van januari – maart 2021 is Europa een belangrijke speler geworden die bijdraagt aan de snelle ontwikkeling van EV’s. In tegenstelling tot Japan en de VS, die besloten zich te concentreren op respectievelijk hybrides en grote vrachtwagens/SUV’s, besloot Europa de strijd aan te gaan met China. Met hun beslissingen die sterk worden ondersteund door lokale overheden, die grote stimuleringspakketten toekennen om de vraag te stimuleren. EV’s en SUV’s waren de enige bronnen van groei tijdens de pandemie. In het eerste kwartaal van 2021 waren puur elektrische auto’s goed voor 6,4% van de totale markt, een nieuw record. In tegenstelling tot wat er in 2019 en 2020 gebeurde, wordt de groei nu aangedreven door lokale OEM’s, die meer auto’s introduceren tegen concurrerende prijzen. Europa vertrouwt niet langer op een paar sterke modellen om groei te stimuleren, namelijk de Tesla Model 3 en Renault Zoe.
In de VS vragen consumenten om grote vrachtwagens en SUV’s, wat de overstap naar elektrische auto’s bemoeilijkt. Desondanks is Tesla – een Amerikaans merk – de grootste EV-verkoper ter wereld, mede dankzij de binnenlandse vraag. De uitstekende resultaten hebben collega’s aangemoedigd om deel te nemen aan de EV-race, waarbij Ford de Mach-E en de aanstaande F-150 Lightning lanceerde, en GM werkte aan de geëlektrificeerde line-up van de Hummer.
Tesla domineert verkoop met 1 op 4 BEV’s
Het besluit van Elon Musk om EV-technologie toe te passen werpt zijn vruchten af. Tesla blijft zijn verkoop wereldwijd verhogen, met een op de vier verkochte elektrische personenauto’s in het eerste kwartaal. Het marktaandeel is echter afgenomen in vergelijking met voorgaande perioden, vanwege de grotere concurrentie in de sector.
Toch is het een opmerkelijke prestatie voor een relatief nieuw merk dat slechts 4 modellen beschikbaar heeft, waarvan twee meer dan 6 jaar oud. De groei wordt gestimuleerd door de Model 3 wereldwijd en de Model Y in Noord-Amerika. Ze waren de eerste en derde bestverkochte EV’s in het eerste kwartaal van 2021. Het leiderschap op het gebied van EV’s zal naar verwachting blijven bestaan, aangezien grote en traditionele OEM’s nieuwe elektrische auto’s blijven lanceren. Volkswagen Group, dat nu 11 verschillende modellen beschikbaar heeft (vanaf juni 2021), helpt de verliezen te compenseren die zijn geleden door zijn traditionele ICE-auto’s, zoals de Golf, Jetta, Passat en Polo. De ID-lijn van Volkswagen doet het al goed in Europa, waarbij de ID.4 in april bovenaan de Europese BEV-ranglijst stond.
General Motors groeit ook snel dankzij zijn joint ventures in China. De merken Baojun en Wuling zien een grote vraag naar hun EV’s vanwege hun lage prijzen en aantrekkelijke pakketten. De Wuling Hongguang Mini is al de bestverkochte BEV (‘Battery Electric Vehicle’) van het land, vóór de Model 3.
Nu doorpakken
Het goede nieuws mag niet verkeerd worden geïnterpreteerd. Elektrische auto’s worden nog niet volledig in de hele industrie geadopteerd, en dat zal ook niet het geval zijn totdat hun prijzen zijn gedaald tot een niveau dat consumenten zich kunnen veroorloven. Als de industrie niet snel handelt, bestaat het risico dat ze geen toegang krijgen tot een groot klantenbestand, wat een negatief effect kan hebben op de fabrieksbezetting en het werkgelegenheidsniveau. De rol van regeringen zal cruciaal zijn bij deze adoptie – helpen door de prikkels te verhogen of de belastingen op deze auto’s te verlagen. Wetgeving dwingt regeringen om hun plannen om de CO2-uitstoot te verminderen veilig te stellen. Het opbouwen van uw strategie in lijn met de verwachtingen van de overheid en de markt is de uitdaging waar de auto-industrie vandaag de dag voor staat.
Bron: dit artikel is afkomstig van jato.com en is geschreven door Felipe Munoz